Här hittar du svar på de vanligaste ärendena. Och självklart är du välkommen att slå en signal om du har andra frågor eller undringar.
Hur lång uppsägningstid har jag på mitt elavtal?
Läs dina avtalsvillkor för att ta reda på vilken uppsägningstid ditt elavtal har. Våra rörliga elavtal har en uppsägningstid på en kalendermånad.
Kan man byta ett bundet elavtal?
Man kan alltid byta eller avbryta ett bundet elavtal mot en lösenavgift. Vad som påverkar lösenavgiften är anläggningens årsförbrukning, hur lång tid som är kvar av avtalstiden och vilket pris som du tecknat till jämfört med dagsaktuellt pris. Kontakta Kundcenter för att få ett lösenförslag.
Vad är anläggnings-ID och var hittar jag det?
Ett anläggnings-ID är ett 18-siffrigt nummer som är unik för din elanläggning. Du hittar det på dina avtalsbekräftelser, fakturor eller på Mina Sidor. Anläggnings-ID behöver du bland annat uppge när du ska teckna elhandelsavtal.
Hur byter jag elhandelsbolag?
Börja med att ta kontakt med det elhandelsbolag som du vill byta till och teckna nytt elhandelsavtal. Ditt nya elhandelsbolag ansvarar för att informera ditt elnätsbolag om bytet.
Elnätsbolaget läser då av din elmätare och skickar mätarställningen till både ditt nya och ditt gamla elhandelsbolag (och meddelar samtidigt ditt gamla elhandelsbolag om ditt byte).
Bytet kan genomföras när som helst i månaden, med två veckors varsel.
Källa: Energimarknadsinspektionen
Jag har ångrat min beställning av stadsnät. Vad behöver jag göra?
Om du skulle vilja ångra din beställning är det vid kontakten med entreprenören inför hembesöket som är absolut sista möjligheten. Om för få hushåll beställer och byggnationen inte blir av (gäller områden där det inte från start är beslutat att bygga), meddelar vi dig detta och då annullerar vi din beställning automatiskt och bekräftar det via post/e-post.
Jag har beställt fiber och undrar när anslutningen ska betalas?
Vid val av betalning av hela beloppet mot faktura, ska betalningen erläggas med 30 dagars betalningsvillkor efter slutförd installation. Vid val av delbetalning via Svea Ekonomi måste separat avtal undertecknas med dem, länk finns på vår hemsida. Har avtalet inte inkommit inom 30 dagar efter beställning kommer fiberanslutningen att faktureras i sin helhet efter slutförd installation. Förutsättning för delbetalning är ett kreditgodkännande hos Svea Ekonomi.
Jag har sålt fastigheten, hur gör jag med min fiberbeställning?
Du är välkommen att ringa vår kundservice på 0176-718 00 och meddela det så fort som möjligt. Om nya ägaren vill beställa i stället så går det bra till samma pris som du fick från början.
Om jag inte beställer stadsnät i samband med ett erbjudande, kan jag beställa senare?
Att beställa en fiberanslutning efter passerat sista svarsdatum går naturligtvis, men priset kommer troligen att vara något högre än tidigare. Det kan också dröja ett tag innan vi har möjlighet att komma till ditt område eller gata igen.
Jag saknar varmvatten – vad gör jag?
Ibland måste vi stänga av fjärrvärmen när vi utför olika arbeten på fjärrvärmenätet. Med värmen försvinner även varmvattnet. Du kan se eventuella driftstörningar under Driftinformation, och givetvis aviserar vi berörda kunder vid planerade avbrott. Om du saknar varmvatten och det inte är något pågående arbete i ditt område kan du kontakta vår jour på 0176–718 20 och gör en felanmälan.