Ska du flytta?
Här gör du din flyttanmälan inför flytt till och från bostad eller lokal.
Här gör du din flyttanmälan inför flytt till och från bostad eller lokal.
Här har vi samlat information om saker som är bra att ha koll på inför din flytt. Du hittar också formulär för din flyttanmälan.
Som kund behöver du två olika avtal, ett elnätsavtal och ett elavtal. När du gjort inflyttsanmälan får du ett elnätsavtal och kan därefter teckna elavtal med valfri leverantör för elförbrukningen i bostaden.
Väljer du inte något elavtal på din nya adress får du automatiskt ett elavtal. Detta avtal kallas “anvisat elavtal“. Tänk på att priset på anvisat avtal kan vara högre än på andra elavtal. Vi rekommenderar därför att du själv aktivt tecknar ett elavtal i samband med din flytt.
Anmäl utflytt i god tid innan du flyttar. Du är betalningsskyldig upp till 30 dagar efter att vi mottagit din flyttanmälan. Tänk dock på att du behöver ha kvar avtalet så länge du har kontrakt för lägenheten, huset eller lokalen. Vid utflytt avslutar vi ditt elnätsavtal och meddelar din elhandelsleverantör att elavtalet ska upphöra. Har du fjärrvärme avslutas även det avtalet.
Din mätare läses av med automatik och du får en slutfaktura månaden efter din utflytt.
Du behöver två avtal för din el – det ena är elnätsavtal (för anslutning till elnätet) och det andra är ett elhandelsavtal (för den el du förbrukar). Ditt elnätsavtal är knutet till adressen och kan inte flyttas eller bytas leverantör på. Elavtal tecknar du med valfri leverantör och kan i vissa fall flyttas med till ny adress.
Vid separation eller dödsfall – när en bor kvar – bör du kontakta både elnäts- och elhandelsföretaget. Avtalen är personliga och det är inte självklart att du kan ta över ett avtal som någon annan i hushållet har tecknat.
Enligt avtalsvillkoren är du betalningsansvarig upp till 30 dagar efter anmälan om utflytt. Tänk också på att du betalar din el i efterskott så du kommer att få din slutfaktura månaden efter att du flyttat ut.
Här här några av de vanligaste frågorna som rör elnät, elhandel, fjärrvärme och fiber vid en flytt.
Jag har gjort adressändring, flyttas inte elavtalen då?
Nej, ett elavtal är kopplat till fastighetens adress och inte till folkbokföringsadressen så du behöver alltid göra flyttanmälan till oss.
Vad är anläggnings-ID och var hittar jag det?
Ett anläggnings-ID är ett 18 siffror lång nummerserie som är unik för din elanläggning. Du hittar det på dina avtalsbekräftelser, fakturor eller på Mina Sidor. Anläggnings-ID behöver du bland annat uppge när du ska teckna elhandelsavtal.
Kan man ha avtal på två adresser samtidigt?
Vid flytt är det vanligt att det överlappar med boenden och man behöver ha elavtal på två adresser parallellt. Det går utmärkt då elavtalen (elnät och elhandel) är knutna till fastighetsadressen och inte till folkbokföringsadressen.
Vad händer med ett bundet elavtal när jag flyttar?
Om du har ett bundet elavtal och inte kommer att bo kvar på adressen avslutas avtalet samma datum som du anmält att elnätsavtalet ska avslutas.
Vad är anvisningsavtal?
Om du inte väljer ett elhandelsavtal när du flyttar in i en ny bostad får du automatiskt ett anvisningsavtal. Det är elnätsföretaget som äger elnätet där du flyttar in som anvisar dig till en elhandlare. Du får också ett anvisningsavtal om du säger upp ditt elhandelsavtal och inte tecknar ett nytt avtal. Det anvisade elpriset bygger på rörligt pris som följer elbörsen och är oftast högre än andra elhandelsavtal. Därför är det bättre att aktivt välja och teckna ett elhandelsavtal som passar dig bäst.
Anvisningsavtalet gäller tillsvidare utan någon uppsägningstid. De enda villkor som tillämpas är de allmänna avtalsvillkoren för branschen som tagits fram i överenskommelse med Konsumentverket.
Jag har sålt fastigheten, hur gör jag med min fiberbeställning?
Du är välkommen att ringa vår kundservice på 0176-718 00 och meddela det så fort som möjligt. Om nya ägaren vill beställa i stället så går det bra till samma pris som du fick från början.