Ska du flytta?

Här gör du din flyttanmälan inför flytt till och från bostad eller lokal.

Här har vi samlat information om saker som är bra att ha koll på inför din flytt. Du hittar också formulär för din flyttanmälan.

När du flyttar in och nytecknar avtal

Som kund behöver du två olika avtal, ett elnätsavtal och ett elavtal. När du gjort inflyttsanmälan får du ett elnätsavtal och kan därefter teckna elavtal med valfri leverantör för elförbrukningen i bostaden.

Väljer du inte något elavtal på din nya adress får du automatiskt ett elavtal. Detta avtal kallas “anvisat elavtal“. Tänk på att priset på anvisat avtal kan vara högre än på andra elavtal. Vi rekommenderar därför att du själv aktivt tecknar ett elavtal i samband med din flytt.

När du flyttar ut och säger upp avtal

Anmäl utflytt i god tid innan du flyttar. Du är betalningsskyldig upp till 30 dagar efter att vi mottagit din flyttanmälan. Tänk dock på att du behöver ha kvar avtalet så länge du har kontrakt för lägenheten, huset eller lokalen. Vid utflytt avslutar vi ditt elnätsavtal och meddelar din elhandelsleverantör att elavtalet ska upphöra. Har du fjärrvärme avslutas även det avtalet.

Din mätare läses av med automatik och du får en slutfaktura månaden efter din utflytt.

Ska du flytta in?Ska du flytta ut?
Var ute i god tid! Skicka in din flyttanmälan så snart du vet ditt tillträdesdatum.Var ute i god tid! Du är betalningsskyldig upp till 30 dagar efter att du gjort din flyttanmälan. Om en ny kund tar över elnätsavtalet inom 30 dagar upphör din betalningsskyldighet.
Ha korrekta uppgifter! Du behöver inte veta anläggnings-ID men se till att ha eventuellt lägenhetsnummer (fyrsiffrigt) tillhands och gärna namn på den person som har elnätsavtalet idag. Det gör att hanteringen av din flyttanmälan går snabbare.Ange ditt anläggnings-ID i din flyttanmälan. Anläggnings-ID består av 18 siffror och finns att hitta på Mina Sidor, på din faktura och avtalsbekräftelse. Vi tar gärna emot kontaktuppgifter till den som flyttar in efter dig. Hyr du bostaden vill vi veta vem som är hyresvärd.
Teckna ett elhandelsavtal! När du har fått ditt elnätsavtal kan du även teckna elhandelsavtal med valfri leverantör. Gör du inget aktivt val får du ett anvisningsavtal som ofta har ett högre pris än andra elavtal.Adressändra! Slutfakturan kommer månaden efter att du flyttat ut så får du fakturan i brevlådan är det viktigt att ändra folkbokföringsadress.
När du flyttar in startar vi de tjänster och avtal som är aktuella för dig inom elnät och fjärrvärme. Se ovan angående elhandelsavtal. När det gäller bredband behöver du själv ta kontakt med en tjänsteleverantör för att välja bredbandsabonnemang.När du flyttar ut avslutar vi de tjänster och avtal som är aktuella för dig inom elnät, elhandel och fjärrvärme. När det gäller bredband tar du själv kontakt med din tjänsteleverantör för att hantera ditt bredbandsabonnemang.

Gör flyttanmälan

Avtal för elnät och elhandel

Du behöver två avtal för din el – det ena är elnätsavtal (för anslutning till elnätet) och det andra är ett elhandelsavtal (för den el du förbrukar). Ditt elnätsavtal är knutet till adressen och kan inte flyttas eller bytas leverantör på. Elavtal tecknar du med valfri leverantör och kan i vissa fall flyttas med till ny adress.

Ändrad familjesituation?

Vid separation eller dödsfall – när en bor kvar – bör du kontakta både elnäts- och elhandelsföretaget. Avtalen är personliga och det är inte självklart att du kan ta över ett avtal som någon annan i hushållet har tecknat.

Du har betalningsansvar

Enligt avtalsvillkoren är du betalningsansvarig upp till 30 dagar efter anmälan om utflytt. Tänk också på att du betalar din el i efterskott så du kommer att få din slutfaktura månaden efter att du flyttat ut.

Vanliga frågor om flyttanmälan

Här här några av de vanligaste frågorna som rör elnät, elhandel, fjärrvärme och fiber vid en flytt.

Jag har gjort adressändring, flyttas inte elavtalen då?

Nej, ett elavtal är kopplat till fastighetens adress och inte till folkbokföringsadressen så du behöver alltid göra flyttanmälan till oss.

Vad är anläggnings-ID och var hittar jag det?

Ett anläggnings-ID är ett 18 siffror lång nummerserie som är unik för din elanläggning. Du hittar det på dina avtalsbekräftelser, fakturor eller på Mina Sidor. Anläggnings-ID behöver du bland annat uppge när du ska teckna elhandelsavtal.

Kan man ha avtal på två adresser samtidigt?

Vid flytt är det vanligt att det överlappar med boenden och man behöver ha elavtal på två adresser parallellt. Det går utmärkt då elavtalen (elnät och elhandel) är knutna till fastighetsadressen och inte till folkbokföringsadressen.

Vad händer med ett bundet elavtal när jag flyttar?

Om du har ett bundet elavtal och inte kommer att bo kvar på adressen avslutas avtalet samma datum som du anmält att elnätsavtalet ska avslutas.

Vad är anvisningsavtal?

Om du inte väljer ett elhandelsavtal när du flyttar in i en ny bostad får du automatiskt ett anvisningsavtal. Det är elnätsföretaget som äger elnätet där du flyttar in som anvisar dig till en elhandlare. Du får också ett anvisningsavtal om du säger upp ditt elhandelsavtal och inte tecknar ett nytt avtal. Det anvisade elpriset bygger på rörligt pris som följer elbörsen och är oftast högre än andra elhandelsavtal. Därför är det bättre att aktivt välja och teckna ett elhandelsavtal som passar dig bäst.

Anvisningsavtalet gäller tillsvidare utan någon uppsägningstid. De enda villkor som tillämpas är de allmänna avtalsvillkoren för branschen som tagits fram i överenskommelse med Konsumentverket.

Jag har sålt fastigheten, hur gör jag med min fiberbeställning?

Du är välkommen att ringa vår kundservice på 0176-718 00 och meddela det så fort som möjligt. Om nya ägaren vill beställa i stället så går det bra till samma pris som du fick från början.

Laddar innehåll ...