Konsumenträtt
Kundklagomål är något som vi tar på största allvar. Det är en möjlighet för dig som kund att uppmärksamma oss på vad som inte fungerar bra och vad vi kan göra bättre.
Kundklagomål är något som vi tar på största allvar. Det är en möjlighet för dig som kund att uppmärksamma oss på vad som inte fungerar bra och vad vi kan göra bättre.
Med klagomål avser vi ett konkret missnöje med hanteringen av våra tjänster. Alla konkreta klagomål som inkommer till Norrtälje Energi ska hanteras och bemötas på ett sakligt och korrekt sätt.
Som konsument har du rätt att byta elleverantör friktionsfritt och kostnadsfritt. Och du är skyddad av Energimarknadsinspektionens föreskrifter och allmänna råd om elleverantörers information till elanvändare. Här kan du ladda ner fullständig information om dina rättigheter som konsument.
Ladda ner mina rättigheter
Kontakta i första hand vår kundservice om du har klagomål. Det gör du enklast via formuläret nedan eller genom att ringa till oss på telefon 0176-718 00.
Klagomål som inte kan lösas direkt överlämnas till ansvarig chef för bedömning och eventuella åtgärder. Som kund får du inom 14 dagar besked om vår bedömning av och beslut i ärendet. Blir du inte nöjd med vårt beslut kan du få ärendet prövat hos Allmänna reklamationsnämnden.
Hör av dig med synpunkter
Om du köper något på distans (till exempel på internet eller via telefon) eller av en försäljare som kommer hem till dig har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige. Ångerrätten finns reglerad i Distans- och hemförsäljningslagen (2 kap. 2 § p. 9). Lagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp. Vill du utöva ångerrätten ska du till näringsidkaren skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (till exempel per post eller e-post).
Ladda ner Konsumentverkets blankett för ångerrätt eller läs mer om Distans- och hemförsäljningslagen:
Ladda ner ångerblankett
Lag (2005:59) om distansavtal
Allmänna reklamationsnämnden
www.arn.se
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
Konsumenternas Energimarknadsbyrå
www.energimarknadsbyran.se
Energimarknadsinspektionen
www.ei.se
Konsumentverket
www.konsumentverket.se